Det vil ikke være muligt, at komme med en komplet beskrivelse af hvad produktansvar går ud på, og hvad man skal være opmærksom på. I forbindelse med en gennemgang af din virksomhed vil Care Forsikringsrådgivning A/S undersøge, hvordan de følgende punkter påvirker dine behov med udgangspunkt i EU's direktiver.
Det primære formål er forbrugerbeskyttelse, men ved at lave fælles regler i hele EU mindsker man forskellen imellem forskellige ansvars regler i medlemslandene, der begrænser/forvrider konkurrencen.
Det er derfor vigtigt, at man kender reglerne ikke kun i EU men i alle de lande man handler med - både når man sælger, men lige så vigtigt når man køber varer, og sikrer at policen dækker på alle markeder, hvor virksomheden opererer.
Forsikringen dækker personskader/død og skader på andre ting som forvoldes af det defekte produkt (skader på selve det defekte produkt er ikke dækket)
Der er tale om såkaldt objektivt ansvar for producenten - Objektivt ansvar betyder man kan have ansvar uden at havde skyld.
Men regnes som "producent" når:
Selv om der pga. det objektive ansvar ikke skal føres bevis for producentens fejl eller forsømmelighed, så skal skadelidte dog bevise at.:
En defekt er, når produktet ikke har den sikkerhed, som man kan forvente, når der tages hensyn til alle omstændigheder.:
Der er dog mulighed for, at producenten bliver fritaget for ansvar, hvis han bl.a. kan bevise.:
Skyldes skaden fejl udvist af skadelidte, kan ansvaret nedsættes i forhold hertil.
Skadelidte skal fremsætte sit krav senest 3 år efter at skaden er opstået, defekten konstateret og producenten er kendt.
10 år efter at produktet er bragt i handlen ophører ansvaret.