Der flyttes hver dag millioner af tons gods rundt i verden - Det betyder, at der også hver dag sker uheld og varer går tabt eller bliver beskadiget. For at undgå unødige tvister om, hvem der har risikoen, findes der et internationalt regelsæt (Incoterms), som altid bør fremgå af en kontrakt/faktura eller lignende.
Men ofte kan det være svært at finde ud af, hvor på vejen skaden er opstået, og hvem der har skylden. Derfor er det altid en fordel at aftale, hvem der skal tegne forsikring for hele transportvejen.
Incoterms er handelsklausuler udgivet af Det Internationale Handelskammer (ICC). Incoterms regulerer sælger og købers rettigheder og pligter under handelskontrakten. De kan opdeles i følgende hovedgrupper:
Det er en udbredt misforståelse, at når man får transporteret sine varer ved fremmed fragtfører (vognmand) så har denne ansvaret for varen og dermed hele risikoen, såfremt der sker en skade.
Det er også rigtigt, et stykke af vejen, at fragtføreren i princippet har ansvar uden skyld (objektivt ansvar) - Men hvad de færreste tænker over er, at erstatningen kun udgør 8,33 SDR pr. kg. fragt bruttovægt (ca. 75-76 Dkr.) uanset om det er grus eller diamanter man kører med.
Hvis det er efter NSAB regler, er der ingen erstatning for fragt, told eller andre udlæg. Hertil kommer forhold, hvor man ikke kan gøre speditøren ansvarlig - så som fejl hos ordregiveren, lastning af godset, fejlagtig mærkning, mangelfuld emballage, varens beskaffenhed, lækage eller forhold speditøren ikke kunne undgå, og hvis følger, speditøren ikke kunne afværge.
Derfor er det en god ide, at få styr på hvilken Incoterms man selv bruger, samt undersøge hvilken virksomhedens leverandører bruger og så tegne en transportforsikring, så man er dækket ind.
Care Forsikringsrådgivning analyserer og afdækker risikoen, så det ikke er din virksomhed der kommer til at bære tabet.